WijkJury bezoekt 'Origin' van Amber Docters van Leeuwen en Ji Youn Kang bij Sint Aegtenkapel Amersfoort

Op dinsdag 14 januari bezocht WijkJury Amersfoort de voorstelling ‘Origin’ bij Sint Aegtenkapel. Hier lees je de bevindingen van de jury.

Origin
Celliste Amber Docters van Leeuwen reist in de zomer van 2022 naar Zuid-Korea om haar biologische vader te ontmoeten, jaren nadat zij ter adoptie werd afgestaan. Daar hoort ze voor het eerst zijn kant van het verhaal, zijn geschiedenis. Hoe is het om je vader na 38 jaar voor het eerst te ontmoeten? In hoeverre is zijn handelen zijn persoonlijkheid of een cultureel verschil? En wat was het verhaal van de biologische moeder van Amber? De ontmoeting en de vragen die hieruit voortvloeien vormen de basis voor een nieuw werk voor cello en live elektronica dat Amber samen met de Zuid-Koreaans componist Ji Youn Kang creëert.

Anne-Loes:
Een muzikaal experiment zoals ik nog niet eerder meegemaakt heb. Amber en haar collega, die gespecialiseerd is in elektronica, creëerden gezamenlijk een muzikaal landschap.
Het vergde even om mijn, van nature aanwezige behoefte, aan structuur los te laten, waardoor ik mij kon laten meevoeren in dit zeer persoonlijke levensverhaal.

Appie:
Ik vond het een zwaar stuk en het was heel experimenteel. Tijdens de voorstelling vroeg ik mij af of dat allemaal gecomponeerd is of geïmproviseerd. Doordat er weinig aankleding was, de lichten te fel stonden in de zaal en er geen contact was met het publiek dwaalde mijn aandacht vaak af.

Corine:
Ik dacht eerst naar een klassiek concert te gaan, maar belandde ja… waar eigenlijk? In een experiment van geluidslandschappen. In het prachtige Sint Aegtenkapel gingen we op een klankreis met cello en live elektronica, maar dat was niet wat ik hoorde. Ik “hoorde” natuur, wind, verlaten vlaktes, bergen, ijs en wolkenluchten. En scharnieren en haperende elektriciteit! Nu ben ik zelf niet zo muzikaal en eerder visueel ingesteld, maar ik zou me zo kunnen voorstellen dat dit filmmuziek is of nog beter, dat dit werk opgevoerd wordt buiten ín een landschap! Met mijn ogen dicht was ik daar ook af en toe. Het was eigenlijk te licht in de zaal. Opperste concentratie op het gezicht en in het lijf van Amber, met die schitterende cello. Ja en daar was er ook nog die elektronica. Ik weet nu, een paar dagen later, nog steeds niet wat ik van deze combinatie vond. Het was zondemeer bijzonder als ervaring, haar verhaal vond ik mooi maar de uitvoering zelf gaf mij geen persoonlijke connectie.

Janske:
Bijzondere manier van cello spelen. Met haar hele lijf, ook gezichtsuitdrukkingen. Vond alleen de geluiden van de synthesizer storend en niet aanvullen. Wat ik mooi vond was het ‘zingen’ door met haar linkerhand over de hals van de cello te bewegen.

Katja:
De tragiek van de clash tussen bloedverwantschap en vervreemding, tussen haar wortels en haar leven als Nederlandse, uit zich in de botsende structuren en texturen van een experimentele compositie met een korte, melodieuze climax. Ik heb van deze ervaring geleerd dat het oké is om gewoon je ogen te sluiten en de klanken te ondergaan, het eigen gevoel te volgen en gewoon te visualiseren, zonder per se vast te houden aan het onderliggende verhaal. Net zoals bij andere vaak on(be)grijpbare moderne kunstwerken.

Liesbeth:
Voorafgaand aan het concert informeerde Amber het publiek zeer nadrukkelijk dat het om een experimenteel concert zou gaan, zonder enige melodie. De basis voor het muziekstuk is een vertaling in klanken van de ontmoeting van Amber met haar biologische vader in Korea in 2022. Het enorme cultuurverschil tussen Nederland en Korea, de biologische verschillen, wat is zijn gevoel bij de adoptie en de hernieuwde kennismaking etc. Ik heb het ervaren als een intriest verhaal, dat nogmaals werd bevestigd in het gesprek dat we achteraf met de muzikante hadden. Adoptie staat niet voor niets nu enorm ter discussie. Ik vond het concert te experimenteel en te vervreemdend voor mij. Ik zou niet snel iemand adviseren hier naar toe te gaan. Het klassieke werk van Amber zou ik daarentegen wel willen horen.